Den Bibel du ikke kjente?
Hvilke briller leser vi Det nye testamente med?
Q og Thomas-evangeliet med åpne øyne
Bibelen er stadig en bestselger, men samtidig stiller mange spørsmål om det er den ”riktige” Bibelen vi har. Det er derfor viktig å gå litt i dybden på dette.
Stryk det som ikke passer?
Få ting er mer spennende enn historie. Ikke minst ser vi dette i letingen etter Jesus. Her kreves imidlertid et våkent blikk, for få ting er tettere koblet til livssyn. Det er ganske interessant å se hvor lett man skaper seg en Jesus i sitt eget bilde, særlig om man selv bestemmer hvilke vers som skal med i en ”Bibel”. Stryker vi det som ikke ”passer”, avslører vi fort at Jesus var buddhist eller platoniker eller hva vi nå selv liker best. Det er ikke tilfeldig at noen på 1970-tallet fant at Jesus egentlig var marxist eller hippy. Selv kirkenes altertavler har endret seg gjennom århundrene.
Skulle ikke forskerne selv gå hardt ut med sine teorier, vet media å nøre opp hver jul og påske. Og når så mange mener noe ”alternativt” om Jesus, er det desto viktigere å sette seg inn idette.
Hvordan ble Det nye testamentet til?
En årsak til spriket i teoriene om Jesus er synet på Det nye testamentet (NT). Enkelte hevder at det ikke ble skrevet før lenge etter Jesus, og senere sensurert av kirkemøter og maktglade biskoper.
Ser vi nærmere etter, oppdager vi imidlertid at de fleste forskere daterer NT til før år 100, noen til og med det meste til før år 70. Det er sannsynlig at det er første eller andrehåndsskildringer, etter noen års muntlige overleveringer. Dette bekreftes bl.a. ved at personskildringer og historisk miljø er mer konkrete - og til og med riktige - enn i andre evangelier. De fire evangeliene og tretten brev var bredt akseptert allerede i år 130. Det var mer uvisst med enkelte brev som Hebreerbrevet, og Johannes’ åpenbaring, men de er likevel med hos kirkehistorikeren Eusebios tidlig på 300-tallet. Det er viktig å være klar over ar det aldri har vært noen diskusjon om de 20 mest sentrale av de 27 skriftene i Det nye testamentet.
Hvordan vite at noe er opprinnelig?
Skal vi ta stilling til hva som gir den beste skildringen av Jesus, må vi ha en seriøs holdning til hvordan vi leter. De fleste vil være enige i at vi må se lenger enn om vi liker et bestemt skrift eller ikke liker alt kirken har gjort gjennom historien.
Ser vi nærmere på hvilke skrifter som kom med i Bibelen, er det ikke slik at dette ble bestemt ut fra hvem som hadde ”makten”. Selv om noen skrifter var omdiskutert, la man vekt på tre ting: Var skriftet fra en apostel eller noen som sto apostlene nær? Hadde menighetene anerkjent det? Inneholdt det apostlenes lære? Man sammenlignet med andre skrifter og den fortsatte muntlige tradisjon. I noen grad så man også om det egnet seg for opplesning.
Tross uenighet om noen skrifter, var det lite variasjon i hvilke lokalmenighetene brukte. Hevdes noe annet er det viktig å spørre hvilke historiske kilder man bygger på, slik at du kan se nærmere på grunnlaget for det.
Hvilke briller leser vi med?
Som antydet trenger vi ikke alternative evangelier for å finne en alternativ Jesus, bare vi stryker de vers som ikke stemmer med våre egne ønsker. Derfor er det viktig når vi leter i Det nye testamentet å tenke over hvordan vi leser. For å bruke et bilde: Bruker vi blå brilleglass er det ikke uventet om tekstene ser litt blå ut. Mange har sine egne oppskrifter når de skal finne en alternativ Jesus, men ofte er det fire felles ingredienser:
For det første kan man jo ikke ta med det Jesus sier eller gjør som kan støtte kirken. Da må det ”selvsagt” være noe kirken har funnet opp etterpå.
For det andre må det ikke ligne jødiske tanker fordi det da ikke kan være ”originalt nok” til å være fra Jesus.
For det tredje må man avvise alt som inneholder mirakler -- for slikt er jo umulig, sies det. Dermed må for eksempel all oppfylte profetier være skrevet i ettertid.
Til slutt må man være skeptisk til det som kun står i ett av evangeliene. For står det bare ett sted, er det jo ikke bekreftet av noen andre, og kan være funnet på av forfatteren.
Med slike kriterier er det ikke overraskende om konklusjonen på "forskningen" er at Jesus ikke gjorde mirakler, og verken støtter jøder eller kristne. Det bør da kanskje heller ikke overraske at han i stedet har en tendens til å ligne veldig på den forskeren som stod bak.
Vi ser det samme hos dem som leser NT ut fra en østlig eller alternativ religiøsitet. I stedet for å lese tekstene i sammenheng, plukker man frem vers som på en eller annen måte minner om hinduisme eller buddhisme. Og leter man lenge nok, vil man nok alltid kunne finne et eller annet som kan støtte ens eget syn. Utfordringen er imidlertid noe større hvis jeg samtidig skal få dette til å passe inn med resten av det Jesus sier eller gjør.
Kilden ”Q” – og hva man har gjort den til
Det er ikke lenger uvanlig å mene at det felles «utsagnsmaterialet» - altså det Jesus sier når han taler - hos Matteus og Lukas – og som vi ikke finner hos Markus eller Johannes – antagelig stammer fra samme kilde. Denne kalles ofte «Q», fra tysk «Quelle» (kilde). Interessant nok var tanken bak dette opprinnelig å vise hvor solid det historiske grunnlag er for den Jesus vi møter i NT. At flere av evangelistene hadde svært tidlige kilder styrket deres pålitelighet.
Etterhvert ble dette imidlertid til en jakt etter det «tapte evangelium». I stedet for å se på Q som én mulig kilde, har enkelte gjort den – i sin kortest mulige variant - til den ”eneste” kilden til Jesus.
Skal man gjøre dette kreves imidlertid flere store trossprang. For det første må man overse alt som tyder på at fellesstoffet skyldes at Lukas brukte Matteus som en kilde. Videre må man satse på at Q ikke kan ha hatt stoff som støttet noe annet enn det som er felles for Matteus og Lukas. Resultatet av å lete etter fellesstoff på denne måten, ender også med at man kun finner hva Jesus sier. Men det må da et lite trossprang til hvis man ut fra det hevder at dermed må de første tilhengerne bare ha kjent til hva han sa – og ikke hva han gjorde.
Vi ser det samme når noen hevder at Q er den eneste litteratur de «opprinnelige» tilhengerne hadde. Trosspranget blir ganske stort hvis man hevder at de verken kan ha lest eller trodd noe annet enn Q. Eller ikke også kan ha kjent til og støttet kirken i Jerusalem eller Paulus sine brev fra 50-tallet.
Noen mener også å se ulike utviklingstrinn i Q. Man lager seg da altså ikke bare ett hypotetisk skrift, men flere (ofte tre) ut fra sitt syn på en teologisk og sosial utvikling mellom år 50 og 70. Denne type forskning er et godt eksempel på hvor mye forskernes trossteg farger resultatet, men er lite verdifull som historie.
Resultatet er et sjeldent spinkelt bygg. Svikter én av «bjelkene», ramler alt. Det er redelig og god forskning å lete etter et mulig ”Q”-skrift bak deler av evangeliene i Det nye testamentet. Men det er grunn til å være skeptisk når noen gjør Q til den eneste eller beste kilden.
Thomas – tvilernes evangelium?
Nettopp fordi det tross mange forsøk har vist seg så vanskelig å få et alternativt budskap ut av Det nye testamentet, er det fristende å vende blikket mot Thomasevangeliet. Noen gjør også dette fordi de synes det er litt slik Q kan ha vært. Og hvis kirken har sensurert skrifter med andre tolkninger, er det kanskje her vi finner den egentlige Jesus?
Den enkleste måten å teste Thomasevangeliet på er ved rett og slett å lese det. Vi oppdager da at det skiller seg klart ut fra NT. Mens vi der finner en hel Jesus med syn for både ånd og handling, med begge bena på jorda og en som ser oss inn i øynene, har Thomas sin Jesus fokus på kun det åndelige. Han fester på mange måter blikket over hodene våre. Vi møter ingen mennesker av kjøtt eller blod, eller noe gjennomtrengende budskap om nestekjærlighet og tilgivelse.
Bibelens Jesus stiller spørsmål og utfordrer sin samtid, enten de er skriftlærde eller pengevekslere. Men Thomasevangeliets 114 (noen utgaver har 112) vers viser en guru som primært svarer på spørsmål. Vi får ingen følelse med hvor dette foregår eller hva slags mennesker han møter. Og selv om to-tre utsagn kan være opprinnelige, blander Thomas stoff vi kjenner fra NT med langt senere tolkninger. Alt tyder på at evangeliet ikke er skrevet av noen som levde på Jesu tid, men er laget for å legitimere tanker fra hundre år etter.
En Jesus vi ikke vil kjenne?
For å vise poengene skal vi gjengi noen vers. Evangeliet starter med at ”Dette er de hemmelige ord, som den levende Jesus talte” 3 (fornorsket fra den danske utgaven av 1969). Denne vekten på det hemmelige og eksklusive er i klar motsetning til det mer offentlige og allment tilgjengelige stoffet vi finner i Bibelen.
Vi ser at Thomas sin Jesus fokuserer på det mystiske. I vers 4 står det at "Den gamle skal med alle sine dager ikke nøle med å spørre et lite barn på 7 dager om livets sted, og han skal leve. For det er mange som er de første som skal bli de siste, og de skal bli én eneste."
Det handler her ikke om at vi skal bli som barn igjen, eller at de første skal bli de siste, men om noe som kalles ”livets sted” og om å ”bli én eneste”. Dette understreker at vi her finner senere filosofiske og religiøse tolkninger og ikke den opprinnelige Jesus.
Det blir ikke mindre underlig når vi ser i vers 11 at ”Vi vet at du vil gå bort fra oss. Hvem er det som skal herske over oss?” Jesus sa til dem: ”Det sted som dere er kommet til, der skal dere gå til Jakob den rettferdige, ham, for hvis skyld jorden og himmelen ble til." Å si at hele universet er skapt for denne Jakob, handler igjen om en noe spesiell forståelse av Jesu budskap.
Hvis noen likevel er i tvil om at dette ikke er den ekte Jesus, viser siste vers at det heldigvis ikke er ham: ”Simon Peter sa til dem: La Maria gå bort fra oss, for kvinner er ikke verdige til livet.” Jesus sa: ”Se, jeg skal lede henne, slik at jeg gjør henne til mann, for at hun også skal bli en levende ånd i likhet med dere menn. For enhver kvinne som gjør seg selv mannlig, skal komme inn i himmelens rike”.
Den historiske Jesus hadde en ganske annen holdning til kvinner enn det vi ser i det religiøse miljøet der Thomas-evangeliet ble til.
Konklusjonen er ikke vanskelig: Skal vi møte en ekte Jesus,
er det faktisk ikke noe alternativ til Det nye testamentet.
Viktige kilder:
- ”Mannen som ble Messias”, Karl Olav Sandnes og Oskar Skarsaune
- ”Hidden Gospels - How the Search for Jesus Lost its Way”, Philip Jenkins
- ”The People of The New Testament and the Victory of God”, N.T. Wright
- ”Jesus, a Marginal Jew”, Joseph Meyer